Gingivo-stomatitis (heftig ontstoken tandvlees)

Dit een ernstige ontsteking van alle slijmvliezen in de bek. Het tandvlees is hierbij het meest duidelijk ontstoken, maar ook de tong en de wangen kunnen meedoen. Als de ontsteking alleen op het tandvlees bij de tanden en kiezen zit, noemen we dit met een moeilijk woord gingivo-stomatitis. In ernstige gevallen kan de ontsteking ook dieper in de keel te zien zijn, dit noemen we caudale stomatitis.

Oorzaak

Stomatitis is een immuunreactie van het lichaam op tandplak, bacteriën en virussen, zoals het niesziekte virus. Waarom sommige katten hier heftig op reageren en andere katten niet, is niet helemaal duidelijk. Een aantasting van het immuunsysteem door kattenaids (FIV) of het kattenleukemie virus (FeLV) kan hierbij wel een belangrijke rol spelen.

Het is geen ouderdomsaandoening. Op jonge leeftijd, soms al bij katten van minder dan een jaar oud, kan het al zichtbaar zijn. Daarnaast zien we het bij bepaalde rassen, zoals de maine coon, burmees, siamees en oosterse korthaar vaker dan bij andere katten.

Verschijnselen bij uw kat

Stomatitis is heel erg pijnlijk, misschien wel de meest pijnlijke gebitsaandoening bij de kat. Waar veel katten met afgebroken tanden of gaatjes soms niets laten merken, zul je aan een kat met stomatitis merken dat hij pijn heeft.

Vaak zul je zien dat katten slecht eten of helemaal niet meer eten, kwijlen, lang hun bek wrijven, willen niet meer aangeraakt worden aan de kop, wassen zichzelf niet meer, vallen af en trekken zich terug. Ook kan het opvallen dat uw kat erg uit de bek stinkt.

In de bek is flink rood en gezwollen slijmvlies te zien langs de tanden, maar vaak ook dieper in de keel, op het gehemelte of de tong. Het tandvlees kan gaan woekeren en makkelijk bloeden. Meestal zijn beide zijden van de bek aangedaan. Als het maar aan één zijde voorkomt, dan moeten we ook aan een tumor denken.

Omdat het een zeer pijnlijke aandoening is, moeten we niet te lang wachten met behandelen. Helaas is er geen medicijn beschikbaar dat het probleem permanent kan oplossen. Soms worden een antibioticakuur en ontstekingsremmende medicijnen meegeven, maar dit geeft nooit voldoende en langdurige verlichting.

De enige behandeling is het verwijderen van alle tanden waar de ontsteking zit. Omdat meestal alle tanden zijn aangedaan, komt dit eigenlijk altijd neer op een complete extractie van het gebit. Dit wil zeggen dat alle tanden en kiezen getrokken moeten worden. Na de behandeling krijgt uw kat pijnstilling en antibiotica mee naar huis en controleren we regelmatig het herstelproces.

Katten kunnen prima functioneren zonder tanden en kiezen. De holtes waar de tanden gezeten hebben vullen zich op den duur met stevig kaakbot. Ze houden hun sterke kracht in de kaak en kunnen nog best flink happen. De meeste katten blijven gewoon brokken eten.

Prognose voor de lange termijn

De prognose is deels afhankelijk van de ernst van de stomatitis voorafgaand aan de operatie. Is er alleen sprake van gingivo-stomatitis, dan herstelt de kat volledig na een complete extractie. Was de ontsteking ook diep in de keel zichtbaar, dan zijn er vaak nog lange tijd aanvullende medicijnen nodig en is de kans op herstel niet volledig te garanderen. Het behandeldoel is in dit geval om de ontsteking zoveel mogelijk te verminderen.