Trekken van tanden

Het kan voorkomen dat er tanden getrokken moeten worden tijdens de behandeling van uw hond of kat. Dit is vervelend, maar komt vaak voor omdat het lastig kan zijn om het gebit van uw huisdier schoon te maken.

Er zijn verschillende redenen waarom tanden getrokken moeten worden. De meest voorkomende oorzaak is parodontitis. Dit is een ontsteking van het tandvlees door tandsteen en tandplak. Als tandplak op een tand blijft zitten, ontstaat er binnen enkele dagen al tandsteen. Dit is niet meer te verwijderen met een tandenborstel en zal door middel van een speciaal trilapparaatje moeten worden verwijderd. Blijft het tandsteen te lang zitten, dan gaat het tandvlees hierop reageren door middel van een ontstekingsreactie. Het tandvlees trekt zich daarnaast terug van de tand en krijgt een onregelmatig oppervlak. Nog verder in het proces gaat zelfs het kaakbot ontsteken en zichzelf afbreken. Een tand zit op dat moment los en is niet meer te redden.

Onder narcose wordt de mate van parodontitis bepaald. Vaak is het probleem te vergevorderd en kan het niet meer goedkomen. In zo’n geval moet de tand getrokken worden. Zijn we er vroeg bij, dan kan de ontsteking nog genezen met een grondige reiniging.

Andere redenen om tanden te trekken kunnen zijn:

• Afgebroken tanden (Let op: Een afgebroken melktand bij een pup is een spoedgeval!)
  • Malocclusie (verkeerde stand van het gebit)
  • Problemen met het wortelkanaal
  • Wortelafwijkingen
  • Verkeerde stand van melktanden (voor meer info zie [problemen met het melkgebit]).
  • Te veel tanden
  • Tanden die niet doorkomen

Leven zonder tanden

Tanden worden alleen getrokken als ze problemen veroorzaken. Meestal is er sprake van pijn en voelen dieren zich na de behandeling stukken beter. Natuurlijk willen we het liefst zoveel mogelijk tanden behouden, maar dit is niet altijd mogelijk. Honden en katten kunnen prima functioneren zonder tanden en kiezen. De holtes waar de tanden gezeten hebben vullen zich op den duur met stevig kaakbot. Ze houden hun sterke kracht in de kaak en kunnen nog best flink happen. De meeste honden en katten blijven gewoon brokken eten, ook zonder tanden.

Het trekken van tanden

Er zijn twee verschillende manieren om een tand te trekken.

Ongecompliceerde extractie

Dit is de relatief simpele manier van tanden trekken, maar helaas niet altijd mogelijk of handig. Als de tand uit meerdere wortels bestaat, wordt deze eerst in meerdere delen geboord. Vervolgens worden deze stukjes een voor een getrokken zonder het tandvlees verder te beschadigen. De wond wordt, indien mogelijk, gesloten met hechtdraad.

Deze manier van tanden trekken wordt voornamelijk toegepast bij snijtanden en bij kiezen die ernstig ontstoken zijn en al loszitten. Als een grote kies of hoektand nog stevig vastzit, gebruiken we een andere manier van trekken.

Chirurgische extractie

Deze manier van tanden trekken is een vorm van kaakchirurgie. Tandwortels van honden en katten zijn veel steviger en groter dan bij mensen. Hierdoor is het een stuk lastiger om tanden te trekken en moet er vaak uitgeweken worden naar kaakchirurgie.

Bij een chirurgische extractie wordt er eerst een flap van het tandvlees gemaakt. Het tandvlees wordt ingesneden en aan de kant geklapt. Vervolgens wordt waar nodig het kaakbot weggeboord en de tand getrokken. De ingreep is ingrijpender dan de ongecompliceerde extractie, maar geneest uit ervaring sneller. Na een chirurgische extractie kan de wond namelijk altijd gesloten worden met hechtdraad. Hierdoor kan er geen voedsel of ander vuil in de wond komen en zien we minder nabloedingen. Hechtdraad dat in de bek gebruikt wordt, lost altijd vanzelf op.

Preventie

Voor uw hond of kat is het natuurlijk het beste als er zo min mogelijk gebitsbehandelingen nodig zijn. Een goede gebitsverzorging kan dit zoveel mogelijk voorkomen. Zelf de tanden poetsen van uw huisdier is hier een heel belangrijk onderdeel van. Dit klinkt misschien onmogelijk, maar is het zeker niet. Lees [hier] meer over tandenpoetsen bij uw huisdier.