Voor honden en katten

Glazuurdefecten

Het glazuur is de buitenste laag van de tand. Dit laagje zorgt voor stevigheid en een mooie witte kleur. Als het glazuur beschadigd raakt, noemen we dit een glazuurdefect. Dit zorgt voor bruine vlekken op de tand. Het deel van de tand dat onder het glazuur ligt (dentine) is normaal gesproken wit. Als het in contact komt met kleurstoffen in het voedsel, dan krijgt het een steeds donkerdere kleur.

Als een glazuurdefect niet behandeld wordt

Dentine zit vol met hele kleine doorgangen naar het wortelkanaal. In deze gangetjes liggen zenuwuiteinden, waardoor een glazuurbeschadiging kan leiden tot gevoelige tanden. Daarnaast kunnen bacteriën uit de bek via deze gangetjes het wortelkanaal bereiken. Eenmaal hier kunnen ze een infectie van de tand veroorzaken, waardoor wortelpuntabcessen kunnen ontstaan en de tand zelfs kan afsterven.

De behandeling bestaat uit het afdichten van de kanaaltjes in het dentine. Op die manier kunnen bacteriën niet meer richting het wortelkanaal en zijn de zenuwuiteinden niet meer gevoelig.

Allereerst wordt de tand grondig gereinigd en worden alle afwijkende stukjes verwijderd. Het afdichten gebeurt vervolgens met een speciale seal. Deze is doorzichtig en hier zult u dus niets van zien. Indien gewenst is het ook mogelijk het gat hierna nog verder op te vullen met een tandkleurig composiet. De tand is dan weer mooi glad en geeft cosmetisch een mooi resultaat.